Heb je de keuze gemaakt voor een schuifraam of hefschuifraam? Ongetwijfeld een goede beslissing! Dan kan je nu gaan nadenken over hoe je schuifraam er zal uitzien. Kies je bijvoorbeeld voor een monorail of duorail? Of misschien zelfs een trirail? Wij helpen je graag vergelijken!
Monorail schuifraam
Een monorail schuifraam heeft één rail. Bij het openen van het schuifraam, rolt de bewegende vleugel over de rail aan de binnen- of buitenzijde van het vaste raam. Er kan hierbij dus maar één deel geopend worden.
Bij een monorail schuifraam wordt vaak asymmetrisch gewerkt om het gewicht van de openschuivende vleugel te beperken. Het vaste raamgedeelte is daarbij groter dan de schuivende vleugel.
Het voordeel van een monorail schuifraam is dat er een dunner raamprofiel mogelijk is bij het vaste raam aangezien het niet hoeft te schuiven. Dit creëert een strakkere look met maximale lichtinval en glaszicht.
Duorail schuifraam
Een duorail schuifraam bestaat uit een vast kader met twee identieke vleugels op twee rails. Beide vleugels kunnen schuiven of één van beide kan vast gemonteerd worden.
Als je wilt dat beiden glasdelen even groot zijn, is het duorail-schuifsysteem een prima keuze. De identieke vleugels zorgen namelijk voor een mooie symmetrie in het gehele uitzicht van het schuifraam.
Het profiel van een duorail is vaak wat voller dan een monorail schuifraam aangezien de vleugels moeten kunnen schuiven. De inbouwdiepte is dan ook wat groter.
Trirail schuifraam
Bij een trirail schuifraam wordt een vast kader gecombineerd met drie vleugels die rollen op drie rails. Twee van de drie vleugels kunnen opgeschoven worden voor het vast gedeelte. Omdat je hierdoor tot 2/3e van het raam kan openen, kan je hiermee maximale openheid creëren.
De drie vleugels zijn even groot en dus is een trirail schuifraam iets symmetrischer dan een monorail waar het vaste gedeelte meestal groter is dan de bewegende vleugel.
Wanneer een trirail schuifraam gesloten is, zijn er drie aparte raamprofielen en is er dus iets minder glaszicht. Het vaste kader van een trirail schuifraam heeft ook een grotere inbouwdiepte nodig omdat er drie vleugels achter elkaar moeten kunnen schuiven.
Monorail, duorail of trirail in één oogopslag
Soms zegt een tekening meer dan woorden! Op deze illustratie kan je in één oogopslag het verschil zien tussen de verschillende schuifsystemen: monorail, duorail of trirail.
Kies met het oog
De keuze tussen een monorail, duorail of trirail schuifraam wordt enerzijds bepaald door hoe ver je het wil kunnen openen, anderzijds is het een louter esthetische kwestie. Meer of minder symmetrie, meer of minder glaszicht?
Je budget zal de keuze tussen monorail of duorail amper beïnvloeden, want tussen de twee schuifsystemen is er weinig prijsverschil.
Hier vind je een gemakkelijk overzichtje dat de kenmerken vergelijkt:
Tip: ben je een symmetrie lover, maar hoeft er maar één deel van je schuifraam open te gaan? Dan kan je kiezen voor een monorail en in het vaste gedeelte werken met een T-stijl. Zo creëer je met een puur esthetisch element een mooie symmetrie met drie gelijke delen.
Extra tip: als je graag zo veel mogelijk glaszicht hebt en zo weinig mogelijk profiel wilt zien, overweeg dan een verzonken schuifraam. Hierbij is het kader grotendeels ingewerkt in de vloer zodat er een vlakke doorloop is. Beter toegankelijk én strakker. Bij nieuwbouw of totaalrenovatie kan een verzonken schuifraam altijd mits hier ruim op voorhand afspraken over gemaakt worden met alle partijen. Bij een beperkte renovatie is dit moeilijker aangezien een verzonken schuifraam ingrijpende aanpassingen vergt.
Nog niet zeker welk schuifsysteem past bij jouw huis?Onze adviseurs helpen je graag om de juiste keuze te maken.
|